Afgelopen week zat ik bij Hooglander Advocaten in de zaal voor een presentatie van Marc Lammers. Ik kende zijn naam natuurlijk, maar niet dat hij zó’n impact kon hebben in één uur tijd.
Hij vertelde over topsport, over teams die onder druk presteren, over innovatie en over de kracht van feedforward niet terugkijken naar wat fout ging, maar vooruit naar wat beter kan. En ergens halverwege dacht ik: dit verhaal gaat helemaal niet alleen over sport… dit gaat over ondernemen.
Want ook in het ondernemen proberen we doelen te halen, werken we samen, zoeken we naar flow. Maar waar topsport glashelder is je tijd, je afstand, je score laten wij ondernemers het soms juist vaag worden. “We moeten groeien.” “We moeten beter samenwerken.” “We moeten efficiënter.”
Maar wat betekent dat nou echt?
Voor wie?
Wanneer?
En hoe ziet “de finish” eruit?
Marc zei iets dat bleef hangen:
“Teams worden niet beter van terugkijken naar fouten. Teams worden beter door vooruit te kijken naar kansen.” Dat is feedforward.
En ik dacht: dát is precies wat veel ondernemers nodig hebben.
Duidelijke doelen waar iedereen achter staat
Een omgeving waarin we mogen leren, niet afrekenen
Teamleden die elkaar vooruithelpen
Een gezamenlijke finish die voor iedereen hetzelfde is
Als we dat doen, ontstaat er flow het moment waarop alles klopt en dan voelt ondernemen soms ineens… een beetje als topsport.





